רותי שרון - 18/08/13
מרוויחים לא רע,
אבל לא גומרים את החודש? 
רוצים להחזיר את השליטה
על הכסף לידיים שלכם?
מחפשים הרצאת העשרה לעובדים? מתעניינים בסדנא לניהול תקציב משפחתי?
טיפים להגברת השליטה בכסף שלכם, תוכנות לניהול הכסף האישי, כלים לשימוש
עצמי ועוד...

לפרטים נוספים
 

חדשות כלכלת המשפחה
18/08/13


מירב קריסטל (Ynet): הסודות שאנשי השיווק לא רוצים שהצרכנים יגלו. אנשי שיווק עושים מניפולציות שגורמות לנו "לסגור את המוח ולפתוח את הארנק". המניפולציות גורמות לנו להתנהג באופן לא רציונלי ולרכוש מוצרים, שאין לנו את הכסף לקנות אותם או שלא נעשה בהם שימוש לעולם. זו דעתו של פרופ' רם הרשטיין. הרשטיין, המתמחה בשיווק, חושף בספרו החדש את המנגנונים בהם משתמשים אנשי השיווק לצורך זה. הרשטיין רואה צורך בחינוך לצרכנות נבונה. לדעתו חשיפת המנגנונים עשויה להביא להתנהגות רציונאלית יותר. בין שיטות השיווק מצוינות שיטות של הדגשת מותגים, אריזות עם מספר יחידות של המוצר, ציון הצדדים החיוביים של המוצר על גבי האריזה החיצונית והעלמת הפרטים הפחות מחמיאים. להערכתו במצב הנוכחי, הצרכנים אינם משתמשים בכ 70% מהמוצרים שהם רוכשים.      

איתן אבריאל (דה מרקר): מיתוס החדשנות: מי באמת אחראי להמצאות הגדולות? רבים ובמיוחד חסידי כלכלת שוק חופשית, חושבים שהמגזר הציבורי אינו יעיל ואינו חדשני. לדעתם המגזר הפרטי העסקי יעיל ויצרני יותר והוא גם זה שאחראי על המצאות וחדשנות. הדמות המזוהה במיוחד עם חדשנות הסקטור הפרטי, הוא סטיב ג'ובס המנוח, מיסדה ומנהלה של חברת אפל. אבריאל משתמש בספרה של הכלכלנית הבריטית מריאנה מצוקטו ובדגמאות משלו, על מנת לשלול את הטענה שהמצאות וחדשנות באים בעיקר מהסקטור הפרטי. באמצעות מספר רב של דוגמאות הוא מראה כי מרבית ההמצאות הגדולות באו דווקא מהסקטור הציבורי.  בין הדוגמאות: הקופקסון, תרופת הדגל של טבע שהומצאה במכון וייצמן, טכנולוגייה בסיסית של חברת CheckPoint שהומצאה ביחידה טכנולוגית בצבא. הדוגמאות האמריקאיות, מייחסות ל NASA, שהוא גוף ציבורי,  מגוון רחב של המצאות. מצוקטו פורטת את כל האלמנטים החדשניים ב Iphone ומראה את מקורם במגזר הציבורי. ההמלצה היא שהמדינה תבנה מוסדות מחקר, יזמות ופיתוח בתחומים שאליהם לא יפנה המגזר הפרטי ותגדיל את שיעור התמלוגים המגיעים לה, אם וכאשר יעשה בהם שימוש מסחרי.    

סיון איזסקו  (דה מרקר): בגלל הריבית הנמוכה: האוצר מתכוון לקצץ בקצבאות הפנסיה לפורשים. משרד האוצר מתכנן לשנות את אופן חישוב הקצבה לפנסיה. הנחת העבודה של תשואה של 4% לשנה בקרנות הפנסיה, תשונה להנחה אופטימית פחות. הסיבה לשינוי היא שהרבית הנמוכה במשק, מקשה על קרנות הפנסיה להשיג תשואות גבוהות. החשש הוא שחברות הביטוח ייכנסו לגרעונות ולא יוכלו לעמוד בעתיד, בתשלומים לחוסכים הצעירים. בכוונת משרד האוצר לבצע את השינוי החל מתחילת שנת 2014. .חוסכים בקרנות פנסיה צפויים להיפגע בכ 10% מגובה הפנסיה שלהם למשך כל ימי חייהם.   

דובי בן גדליהו (גלובס): נהג ישראלי נבנס למוסך: למה הוא צריך לשלם כל כך הרבה? מחירי החלפים בארץ גבוהים מהמקובל בעולם. בימים אלה יוצאת לדרך רפורמה, שמטרתה להסדיר נושא זה. הנהג הישראלי לא נדרש למסקנות הוועדות (שכולן קבעו שמחיר החלפים בארץ גבוה ויש לטפל בכך). הוא מבין זאת בעצמו על פי החשבון שהוא משלם. שורש הבעיה הוא המיסוי הגבוה המוטל על רכב חדש בישראל.  המס הגבוה, מנפח את מחירי המכוניות החדשות והמשומשות וגורם לכך שיהיה קל יותר לגבות מחיר גבוה גם על חלפים. תיאורטית, לו היו מייבאים את כל החלפים בנפרד ומרכיבים את המכונית בארץ, המחיר היה זול יותר מממחיר של רכב חדש. גורם נוסף לייקור מחירי החלפים הם השליטה של יבואני המכוניות במוסכים. היבואנים מפעילים לחץ לרכישת חלפים מקוריים  בלבד.  ברפורמה מנסה משרד התחבורה להכניס שקיפות לשוק, באמצעות חובת פרסום מחירונים באינטרנט . אלא שהיום, 4 חודשים אחרי תחילת הרפורמה,  מתברר שההיענות לרפורמה היא חלקית בלבד.   

גבריאלה דוידוביץ-ויסברג (דה מרקר): שנה לתקנות להגנת הצרכן: רוב המינימרקטים לא מציינים מחירי מוצרים בפיקוח. תקנות להגנת הצרכן מחייבות בתי עסק המוכרים מוצרים בפיקוח, להציב שילוט המציג באופן בולט את מחירם. למרות שעברה שנה מאז אושרו התקנות, מרבית העסקים אינם מציבים שילוט כזה.  כך עולה מבדיקה של המועצה להגנת הצרכן. המצב בסופרמרקטים טוב יותר מאשר במינמרקטים. בבדיקה נמצא כי 88% מהמינימרקטים וכשליש מהסופרמרקטים אינם מציבים שלטים כאלה. נמצא גם כי לא מתבצעת אכיפה יעילה של התקנות, כלפי אלה המפרים אותן. מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, עבור המועצה לצרכנות, נמצא כי 70.7% לא ראו שלטים ליד מוצרים בפיקוח וכי אחוז גבוה מהנבדקים לא ידע שמוצרים כמו: חמאה, לחם לבן  ושמרים נמצאים בפיקוח. חלב היה המוצר היחיד, שכמעט כל הנבדקים ידעו שמחירו בפיקוח.

מחקר: כלכליסט: פנסיונרים מוציאים פחות אבל נהנים יותר. מחקר חדש של כלכלנים  מאוניברסיטת שיקגו ומאוניברסיטת פרינסטון, מגלה כי פנסיונרים מוצאים כ 25% פחות בהשוואה, למה שמוצאים גילאי שנות  ה 50. הפרשנות של הקטנת ההוצאות עשויה להיות פסימית (אין להם  מספיק לצרכים בסיסיים) או אופטימית (הם מוציאים את ההוצאות על פעילויות פנאי מהנות). המחקר הנוכחי תומך בגישה האופטימית. לטענתם "העושר בזמן  ולא העושר בהכנסות הוא המניע את השינוי בדפוסי ההוצאות". גילאי ה 50, כורעים תחת הנטל של משכנתא, שכר לימוד והוצאות רפואיות על ילדים והוצאות על מוצרי צריכה ובילויים. 

בשורה אחת:
מתקרבים לגיל 50. ועובדים בהיי-טק? אולי אתם "פג תוקף"   
החופש הגדול בזול:  פעילויות חינם לילדים
מדד המחירים לצרכן ביולי עלה ב 0.3%: מחירי האלכוהל זינקו ב-51.2%    
סקר: רבע מהילדים בגילאי 6-8 מחזיקים במכשיר סלולרי.  
מדד ההגירה: הישראלים נוטשים את ת"א וירושלים.   

 

רוצה לקבל את הלקט הזה כל שבוע ישירות למייל שלך?
מלא את הפרטים הבאים והעדכון בדרך אליך.

דואר אלקטרוני *
שם
 

 

לקט ידיעות בחסות איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל (ע"ר)

www.iuhe.org.il



 
 
 
 
© כל הזכויות שמורות לרותי שרון   info@ruthsharon.co.il   |   054-4323526   |  עמק האלה 18 מודיעין                                                                                      Design: Edna Ricklin's Studio