רותי שרון - 13/12/09
מרוויחים לא רע,
אבל לא גומרים את החודש? 
רוצים להחזיר את השליטה
על הכסף לידיים שלכם?
מחפשים הרצאת העשרה לעובדים? מתעניינים בסדנא לניהול תקציב משפחתי?
טיפים להגברת השליטה בכסף שלכם, תוכנות לניהול הכסף האישי, כלים לשימוש
עצמי ועוד...

לפרטים נוספים
 

חדשות כלכלת המשפחה
13/12/09

מחקר בטכניון: עדיף לשכור דירה מאשר לקנות - בתנאי שחוסכים את ההון הראשוני, ולא מוציאים אותו. כץ-נחמני בדקה במחקרה את היקף ההון על פני תקופה של 13 שנה (1994-2007). ככל שהשוכר מצליח לחסוך יותר ומשקיע את חסכונותיו במסלול מנייתי כך משתפר מצבו. ואולם אם מדובר בשוכר בזבזן, שמצליח לחסוך רק מחצית מההון העצמי שאמור היה לשלם על הדירה, עדיף לו כבר לרכוש דירה. לגודל הדירה, לאורך חיי המשכנתא ולשנה שבה נלקחה המשכנתא, אין כמעט השפעה. לא הובאה בחשבון העובדה שדירות להשכרה הן בדרך כלל באיכות נמוכה יותר מאשר דירות שמיועדות למגורי בעליהן, ושרמת התחזוקה שלהן נמוכה יותר. מאידך, גם לא מובא בחשבון שבעלי דירה צריכים להשקיע בתחזוקה ושיפוצים שלה. רז סמולסקי מפרשנת: גם אם זה נעשה במודע, המחקר מתעלם משיקולים פסיכולוגיים שמניעים אנשים לקנות דירות, מהנוחות, הרווחה, והביטחון - וגם לאלה יש תועלת כלכלית. לא בטוח שהישראלי הממוצע יבחר להיות עשיר יותר בעוד 15-20 שנה, אם המחיר יהיה מגורים בשכירות במשך כל התקופה. שיעור הבעלות על דירות בישראל הוא מהגבוהים בעולם - כ-70%. זה קורה בגלל שהיהודי הנודד אוהב את הקירות שלו. דירה נתפשת כגורם מייצב לזוגיות וכערובה לאיכות חיים. לישראלי חשוב לדעת שהוא יכול לשבור קירות ולרצף את הדירה בפרקט מתי שבא לו. זה לא משנה אם אין לו כסף לשיפוצים, העיקר הידיעה.

גלובס: אופנה במחירי רצפה: הכירו את חנויות הבגדים הכי זולות שיש. 2 גדולות: זברה, והאנגר, ועוד רבות קטנות יותר
. "המחיר הוא כל הפואנטה. אנחנו סופרמרקט לבגדים", אומר שלום סידון, אחד מבעלי רשת האנגר, השחקנית הראשית בשוק. ניתן למנות את סלקשיין,
Bגוד, פוזה, ביגשופ, סלקט, תפוז, PANICA CITY, ביג ביגוד ועוד רשתות רבות קטנות יותר כמו סטוצ'י, גרין, OMALL, Metro, בלאגן, יהלום, קני מחסני ביגוד ועולם הטקסטיל. "אנחנו מוכרים את המחיר של המוצר. פשוט מאוד. מה שעומד לנגד עינינו זה המחיר", אומר ארזי. "בדיוק כמו שבסופרמרקט אדם מצטייד בדברים מתכלים, כך הוא קונה אצלנו דברים בסיסיים ויומיומיים". השחקנים בשוק אינם מוטרדים מכניסת H&M השבדית הידועה במחיריה הזולים יחסית.חליפת טרנינג לילדים תעלה 20-60 שקל, גופיה 10-15 שקל, מעיל לילדים 40-60 שקל, וג'ינס לילדים יעלה 40-90 שקל. עבור 6 זוגות תחתונים גובים ברשתות 20 שקל בלבד, ואלה רק דוגמאות ספורות.בחנויות וברשתות הזולות המחירים אטרקטיביים במיוחד גם למבוגרים. ג'ינס יעלה 80-100 שקל, חליפת טרנינג 60-80 שקל, חולצת כפתורים לגבר 25-50 שקל וכן הלאה. באחת הרשתות מצאנו השבוע 3 חזיות במחיר של 50 שקל בלבד.

מגמה: הבנקים חוזרים לתכניות החיסכון. הפועלים: דן חסכן עושה קאמבק אדיר. לאומי: יוצא במבצע דמי חנוכה לבני עשרה
. אחד הטרנדים הלוהטים במערכת הפיננסית הוא מה שמכונה החזרה ל”ערכים הבסיסיים” של המערכת הבנקאית. מנכ”ל איגוד הבנקים, משה פרל, פנה בחודש שעבר לשר האוצר יובל שטייניץ בבקשה להעניק הטבות מס לחיסכון ארוך טווח. הבנקים גילו מחדש את תוכניות החיסכון ארוכות הטווח לתקופות של 5 שנים, 10 שנים ולעתים אף למעלה מכך. כדי לנטרל את חששות הלקוחות מפני משבר נזילות, מצורפות לצד תוכניות אלה "תחנות יציאה" אחת למספר שנים. בלאומי נערות ונערים בגיל 14-18 שיפתחו במהלך דצמבר חשבון ויפקידו לפחות 200 שקל לשנה יקבלו בתום השנה 400 שקל. בנוסף יקבלו מיידית 75 שקל לקנייה בפוקס, באג או ריקושט. לא רע. במסיבת עיתונאים חזר בנק  הפועלים 30 שנה לאחור, והעלה מהאוב את קופת "דן חסכן" המיתולוגית, שנולדה בשנות ה-50 עוד טרם לידתה של לילך טופליסקי-אשר, האחראית לחטיבה הקמעונאית בבנק, מה שלא מפריע לה לדבר בנוסטלגיה ולערוג לתקופה שאינה עוד: "הרגלים מילדות הם הרגלים לחיים. דן חסכן מודל 2009 הוא נכדו של המודל משנות ה-50 שהמבוגרים בינינו זוכרים בגעגועים". הבנק אפילו הקים אתר אינטרנט לילדים: www.danpoalim.co.il - שמלמד ערכי חיסכון, והנתנהול פיננסית נכונה לדור הצעיר.

מסרים של עצמאות פיננסית, ופמיניזם בסרט החדש של דיסני: "הנסיכה והצפרדע". מי שמצפה לסרט דיסני קלאסי על נסיכה שמוצאת נסיך ובכך מגשימה את משאלתה הגדולה ביותר בחיים, יגלה שדיסני מודל 2009 כבר לא מספרת לילדות קטנות שתפקידן היחיד בחיים הוא לחכות להינצל על ידי פרינס צ'ארמינג. במקום להינצל על ידי הנסיך ולחיות באושר ובעושר עד עצם היום הזה, היא ופרינס צ'ארמינג קונים בניין נטוש בכסף שחסכה טיאנה בצנצנות קפה. הם פותחים במקום מסעדה ומנהלים אותה יחד - שותפים בעסקים כמו גם בחיי הנישואין. והפתעה נוספת: גיבורת הסרט טיאנה, היא נסיכה מניו אורלינס של שנות ה-20 של המאה הקודמת - והנסיכה השחורה הראשונה של דיסני אי פעם.

זיו אמיתי: אין סיבה להסתער על האייפון. התענוג אינו זול בכלל. מומלץ לעשות סקר שוק מקיף אל מול חלופות אחרות. מחיר המכשיר עצמו אינו הרכיב המשמעותי בעלות העסקה. כדי לקבל אייפון מהדגם החדש, יצטרך הלקוח להיפרד מסכום של כ-800 שקל, במעמד הרכישה. מה שיכביד על כיסי הלקוחות היא עלות החבילה החודשית שתנוע בין 299 ל-349 שקל לחודש, בהתחייבות ל-18 חודשים. היא כוללת 250 דקות שיחה בחודש, 250 הודעות טקסט בחודש וחבילת גלישה מכובדת של 10 ג'יגה - שאמורה להספיק למרבית המשתמשים. המחיר לדקת שיחה והמחיר ה-
SMS הוא כ-50 אגורות. מדובר במחיר מאוד לא אטרקטיבי בשוק - שעוד יותר יקר אם לא מנצלים את החבילה עד תום. אם להשוות את המחירים של האייפון למכשירים אחרים, אז בפרטנר במחיר של 700 שקל ניתן לקבל נוקיה 71E, מכשיר חכם עתיר פונקציות. בתשלום חודשי זהה, של 299 שקל לחודש, לקוח יכול ליהנות בפרטנר מכפול דקות שיחה בחודש: 500, וכמות זהה של הודעות טקסט.

כלכליסט: המדריך לזכויותינו כלקוחות כרטיסי אשראי - בתחום האפור של עסקאות שלא ביצענו
. ברוב המקרים של הונאה בכרטיס אשראי הצרכן מכוסה ואינו צריך להגיע לבית המשפט כדי לקבל את הכסף חזרה מחברת האשראי. אולם הבעיה היא שלא כל מקרי ההונאה ברורים וחד־משמעיים. בישראל עדיין מדובר בהיקף הונאות קטן ביחס לעולם. הלקוח צריך להודיע לחברת האשראי מייד עם הגניבה או האובדן. במידה ולא הועברה ההודעה בזמן נכנסים לתחום האפור, והעניינים מתחילים להתחמם.


בשורה אחת:

מעריב עסקים: האוצר מעדכן את תחזית הצמיחה של 2010 ל 3%, בשל השיפור המתמשך במצב הכלכלה.
מחיר החשמל מתייקר ב 3.5% החל מהיום. עלות קילוווט-שעה היא 45.71 אגורות.
רפורמת המים יוצאת לדרך: התייקרות של 25% במחיר המחיר החל מינואר 2010. עליה של 16% נוספים ביולי 2010.
זהירות: סניפי אקסלנט-
DMO, רשת המחשבים של דטה-סייף שבהקפאת הליכים פתוחים. לשלם רק על מה שלוקחים. לא להזמין !
חדש: ביטוח ישיר הולכת צעד קדימה - ותאפשר רכישת ביטוח חובה לרכב - אוטומטי בטלפון - ללא מענה אנושי בכלל.
מבצע במגה: סימילק טופ 1 (עד גיל חצי שנה), ימכר בהנחה של 50%. המבצע עד אפריל 2010.



 

 

 

לקט ידיעות בחסות איגוד היועצים והמאמנים לכלכלת המשפחה בישראל (ע"ר)

www.iuhe.org.il



 
 
 
 
© כל הזכויות שמורות לרותי שרון   info@ruthsharon.co.il   |   054-4323526   |  עמק האלה 18 מודיעין                                                                                      Design: Edna Ricklin's Studio