רותי שרון - התנהלות כלכלית לעצמאיות
התנהלות כלכלית לעצמאיות
ראיון עם רותי שרון לרגל אירוע הבוקר money time

מיה לנדאו, ליווי ויייעוץ שיווקי לעסקים יצירתיים
29/07/2013

בעסק שלנו אנחנו עובדות קשה, מתקדמות, משווקות, מדייקות, מחדדות כל הזמן ובכל מה שקשור לכסף אנחנו מתבלבלות.
כמה מכן מרגישות שהעסק ממש מצליח אבל בכל זאת בסוף החודש לא נשאר כסף לשלם מס הכנסה ומע"מ?
כמה מכן יודעות להגיד מהו הסכום החודשי המדויק שהעסק מכניס לטובת חשבון משק הבית?
כמה מכן מרגישות שבעצמאות כמעט בלתי אפשרי לתכנן את ההוצאות העתידיות ושלא נדבר על צפי הכנסות?
כמה מכן מנהלות את חשבון העסק וחשבון הבית באותו חשבון ולא מצליחות למצוא את יד ימין ויד שמאל?

להתנהלות הכלכלית שלנו יש חשיבות עליונה להצלחת העסק, לקיום שליו ונכון של משק הבית. כל אחת מאתנו חייבת להיות מתוגמלת על העבודה הרבה שהיא משקיעה, כל אחת מאתנו צריכה לדעת את האמת על המספרים ולדעת איך לעבוד איתם לטובתה. בדיוק מסיבות אלו היה חשוב לי שנדבר על כסף ושנדבר על התנהלות נכונה של עצמאיות עמו. לכן אני גאה להציג לפניכן את אירוע הבוקר Money time. אירוע שכולו מוקדם לכסף, וכיצד אנחנו יכולות לעבוד אתו יותר נכון. כיצד לתקן את הטעויות שאנחנו עושות אתו ולהצליח יותר.

תכירו את רותי שרון, יועצת ומרצה לכלכלת המשפחה, המרצה שתפתח את אירוע הבוקר שלנו שיתקיים ב- 1.9.13.

אחרי שנים שעבדה בעבודה יציבה, בטוחה, מאתגרת ונחשקת בהיי- טק החליטה רותי לעזוב את הכל ולצאת לעצמאות. בחרתי להביא את רותי שרון לבוקר המיוחד שלנו כי רותי מבינה את עולמנו מחייה, מחיי לקוחותיה, היא מדברת בשפתנו, מבינה את החלומות שלנו אבל גם לא עושה לנו הנחות. היא מעניקה את הכלים, מאירה את המקומות החשובים ובעיקר עוזרת לנו לעזור לעצמנו. לרגל הרצאתה קיימנו ראיון מיוחד עם כמה מסקנות שחשוב שתקראו ותדעו.


למה לעצמאיות זה מורכב יותר?
עצמאית מנהלת למעשה שני ארגונים כלכליים – את העסק ואת משק הבית. לכל אחד מהארגונים הכלכליים האלו יש אופי התנהלות שונה: המטרה של עסק היא להרוויח כסף, וכמה שיותר... אבל המטרה של משק הבית היא לאו דווקא להרוויח כסף אלא להתנהל באופן כזה שהכסף לא ינהל אותנו, ונשאיר מקום זמן ואנרגיה לחיבוקים, אהבה ונשיקות. בעסק אנחנו לא בהכרח מרוויחים כל חודש אותו הדבר, אבל משק הבית כן מחפש זרם הכנסה קבוע, וזה יכול ליצור קונפליקטים רבים. הנה למשל, אנחנו בעיצומה של תקופת הקיץ, בה לעסקים רבים יש ירידה בהכנסות, ולעומת זאת עליה בהוצאות. ולעצמאיות, לעומת עצמאים, זה אפילו מורכב יותר, כי הנושא הכספי הרבה פעמים מרתיע אותנו, גם בהתנהלות בעסק וגם במשק הבית, ואז נוצר כאוס ואובדן שליטה ואי וודאות שמשפיע גם בעסק וגם על המשפחה.

האם זו גזרת גורל או שאפשר לשנות?
ברור שזו לא גזירת גורל. כעצמאיות ובעלות עסקים אנחנו חייבות להבין שניהול הכסף הוא חלק מהאחריות שלנו, בדיוק כמו ניהול השיווק (גם אם אנחנו לא אוהבות את זה...), או מכירות, או התעסקות עם אדמיניסטרציה ולוגיסטיקה. להיפך, ראיתי נשים עצמאיות שלקחו אחריות והתחילו לנהל את ההיבט הכספי בעסק, הורידו את רמת אי הוודאות ואת תחושת חוסר השליטה, כי ברור להן יותר מה המצב הפיננסי בעסק, ואז הן יכולות גם לחשוב על אלטרנטיבות שונות להתמודדות עם הקונפליקטים.

בד"כ כשמדברים על כסף אנחנו, הנשים מתכווצות ונלחצות, האם הכלים שלך יעזרו לנו למרות זאת? ואולי בכלל להתגבר על זה?

אצל נשים, בדרך כלל יותר מאצל גברים, קיימת רתיעה מהתעסקות עם כסף. זה נחשב גברי, חומרני, כוחני ולפעמים אנחנו אפילו קוראים לזה "לכלוך". הרבה פעמים הרתיעה גם נוצרת מחוסר ידע והבנה, ולא נעים לנו להיתפס טיפשות. ואז אנחנו גם מספרות לעצמנו כל מיני סיפורים: "הקמתי עסק כי רציתי להגשים את עצמי, הכסף פחות מעניין אותי", או "בעלי מטפל בכל הצדדים הפיננסיים של העסק, ואני מטפלת בעסק עצמו". אנחנו חייבות להחליף את הדיסק שיש לנו בראש ולהבין שברגע שהחלטנו על הקמת העסק, הצד הכספי הוא באחריות שלנו לגמרי. הכלים שלי הם פשוטים ופרקטים לגמרי, ומה שיפה בהם שהם גם קלים ליישום. שמעתי לא אחת מנשים שיישמו אותן, שזה עזר להן רבות בהתנהלות הפיננסית בעסק שלהן.
 
למה חשוב שאנחנו נדע לעשות את הסדר ונדע מה צריך להיות במקום שבעל או רו"ח יעשו במקומנו?
קודם כל צריך להבין שרו"ח איננו מנהל הכספים של העסק. רו"ח נחשף בדיעבד להכנסות ולהוצאות. אין לו גישה וראייה קדימה של צפי הכנסות למשל. זווית ההסתכלות של רו"ח היא מבחינת רשויות המס. זהו רק אחד מההיבטים בניהול הכסף בעסק. ישנם רו"ח שכן עוזרים ללקוחות שלהם בהיבטים נוספים של ניהול הכספים בעסק, אבל לא כולם כך. התפקיד שלנו כמנהלות העסק ומנהלות הכספים בעסק הוא להפעיל את הרו"ח ולשאול אותו שאלות שייתן לנו חוות דעת על ההתנהלות שלנו בעסק. האמת, שאין לי כל בעיה שנפעיל את הבעל בהיבטים הפיננסיים בעסק, אבל שנישאר בתמונה ונדע מה קורה וניקח אחריות. אם למשל, אנחנו מתקשות בגבייה מלקוחות, והבעל מוכן להתגייס ולעשות זאת במקומנו, זה אפילו אחלה. א-ב-ל, שלא נשאיר את זה לחלוטין בידיים שלו, אלא ננהל מעקב אחר הגבייה.

האם צריך לתקן מה שלא מקולקל? כלומר הכל עובד אצלי, המצב לא אידאלי אבל סה"כ השגרה דופקת אז למה בכלל חשוב להבין איך להתנהל?
קודם כל מצוין שהמצב טוב ולכאורה הכל דופק. א-ב-ל כמו שכולנו יודעים, המצב יכול להתהפך עלינו, לפעמים בגלל סיטואציה חיצונית לחלוטין שאינה תלויה דווקא בנו. זה יכול להיות שהמצב בשוק נעשה קשה, או שחס וחלילה אנחנו או מישהו קרוב אלינו חולה ואנחנו לא פנויים או יכולים לעבוד. אני יכולה לספר שאני חטפתי את מחלת הנשיקה כחצי שנה לאחר שפתחתי את העסק, זה השבית אותי מעבודה למשך כמעט שלושה חודשים. במשך שלושה חודשים לא הייתה הכנסה, וגם אחר כך לקח זמן עד שנכנסתי למסלול בחזרה. השבתות כאלו יכולות לקרות לכל אחד, ואין לנו בדרך כלל את רשת הביטחון שיש לשכירה כמו ימי מחלה, ביטוח אובדן כושר עבודה וכד'. ולכן, חשוב מאוד שנדע כל הזמן מה המצב הפיננסי שלנו בעסק, מהן ההוצאות הקבועות שימשיכו "לתקתק" גם כשאין הכנסות, ומה רמת ההכנסות המינימלית שנדרשת על מנת לעמוד בהוצאות הללו ובהוצאות משק הבית. צריך לחשוב גם על פתרונות לשעת חירום של אובדן הכנסה.

רותי תכננה עבורכן הרצאה משובחת, שאני באופן אישי ממש מתרגשת לקראתה. במהלך ההרצאה היא תתייחס גם לנקודות האלו:
  • האתגרים הפיננסיים של בעלת עסק עצמאי
  • הישרדות עסקים קטנים בישראל
  • מי מנהל את הכספים בעסק?
  • מה ההכנסה האמיתית למשפחה?
  • איך מנהלים באופן נפרד את חשבון העסק והמשפחה?
  • אלטרנטיבות לגיוס הון להקמה או הרחבת העסק
  • חיסכון ארוך טווח

קישור לריאיון
© כל הזכויות שמורות לרותי שרון   info@ruthsharon.co.il   |   054-4323526   |  עמק האלה 18 מודיעין                                                                                      Design: Edna Ricklin's Studio