רותי שרון - איך מדברים עם ילדים על כסף.. (SALOONA)
דף הבית >> בתקשורת >> איך מדברים עם ילדים על כסף.. (SALOONA)

"איך מדברים עם ילדים על כסף"
שגית פסטמן , 15/04/2010

לפני כמה שבועות חבר טוב שידך ביני ובין העורכת של סלונה, רונית הבר. האתר היה אז בשלבי הרצה ונפגשנו כדי לבדוק איך נוכל לשתף פעולה. על מה היית רוצה לכתוב? היא שאלה ואני ניווטתי בזהירות והשבתי: "תגידי לי מה נראה לך שצריך להיות עוד באתר". (אח, שיח נשים. פלא שהגברים כל-כך מתוסכלים מאיתנו לפעמים?!). היא סיפרה לי שבדקה ומצאה שאין היום כמעט מקומות שבהם אפשר לקבל מושג על איך ומתי לדבר עם ילדים על כסף. בתור אמא לשני ילדים בני 3 ו-5, היא נגעה לי בעצב חשוף. הרי בכל פעם שאני יוצאת איתם מהבית, אני ‘מדממת’ כסף ללא שליטה.

רק לפני כמה שבועות, הם ‘התעלקו’ עלי לגבי ארוחת ילדים מחוץ לסניף השכונתי של מקדונלד’ס, ואני מהר מאוד מצאתי את עצמי צורחת עליהם באמצע הרחוב ש"לאמא נגמר הכסף וזהו". באופן מפתיע ובעיקר מביך, אחד האנשים שעבר שם במקרה, ניגש אלי והבהיר לי בטון נוזף שאסור לי להגיד לילדים משפטים כאלה כי אני מערערת להם את תחושת הביטחון. אני מערערת?! וכשאנשי ההוצאה לפועל ידפקו לנו בדלת ויתחילו לעקל להם את הצעצועים, זה לא יהיה בשבילם טראומתי יותר?! ואתה שניגש אלי באמצע הרחוב ומערער לי את הסמכות ההורית בפניהם – את הנזק שאתה גורם, שקלת? ברור ששמרתי לעצמי את המחשבות האלה ופשוט ברחתי מהמקום. ועדיין, כשהגעתי הביתה, ביני לבין עצמי לא יכולתי שלא לתהות האם יש שמץ של היגיון בדבריו. יכול להיות שבכל מה שקשור לכסף ולהוצאות, אני צריכה לתכנן מראש איזה מסרים להעביר להם ובעיקר באיזו נימת דיבור?

כמו שאתם מבינים, לקחתי על עצמי את המשימה להעמיד פה פעם בשבוע טור שיעסוק בשאלות הנ"ל. אני חונכת אותו בשאלה: מתי כדאי להתחיל לדבר עם ילדים על מושגים של כסף ואיך?

רותי שרון, אחת היועצות הותיקות בארץ לכלכלת המשפחה, מאמינה שכבר בגיל 4,5 אפשר להתחיל לדבר איתם על אספקטים שונים של כסף, למשל, על סוגי מטבעות שונים. "כדאי ללמד את הילד שלכל מטבע יש ערך שונה", היא אומרת, "מטבע של שקל, לדוגמא, הוא קטן יותר בגודלו ממטבע של חצי שקל, אבל שווה יותר. אפשר גם לדבר איתם על הציורים והדיוקנאות שמוטבעים על הכסף".

שרון מצרפת פה טבלה שהכינה לבת שלה בסביבות גיל 3 עם תמונות של המטבעות והשטרות. ביחד הן חישבו כמה כסף יש בחיסכון של הבת. שרון מדגישה שילדים נחשפים בעיקר לחלק של ההוצאות, כשהולכים איתם לקניות ומסעדות, אבל חשוב לדסקס איתם את השאלה מאיפה מגיע הכסף, הוא הרי לא צומח על העצים. אז לדבר על עבודה ואיך מרוויחים כסף, מה זאת משכורת. "לא חייבים לעשות שיחות מובנות ומתוכננות" מבהירה שרון, "אלא פשוט לנצל סיטואציות ואירועים יומיומיים כדי לדבר על הדברים שקשורים למחירים, בנק, משכורת, תקציב וכדומה. תתפלאו כמה מהר הילדים יקלטו וישתמשו במושגים האלה".


ובפעם הבאה: איך מעבירים לילדים מסרים חיוביים בקשר לשימוש מושכל בכסף. רמז: בניגוד למה שחשבתי, לא נותנים להם 50 שקל כדי שיקנו כמה חבילות גוגוס וישחקו בהן, בתנאי שרק יעזבו אותנו בשקט לאיזו שעה.

http://saloona.co.il/festys/?p=4







© כל הזכויות שמורות לרותי שרון   info@ruthsharon.co.il   |   054-4323526   |  עמק האלה 18 מודיעין                                                                                      Design: Edna Ricklin's Studio