רותי שרון - איך לעבור את החופש הגדול בלי חור (גדול) בכיס (מדריך קיץ 2011, הארץ)
דף הבית >> בתקשורת >> איך לעבור את החופש הגדול בלי חור (גדול) בכיס (מדריך קיץ 2011, הארץ)


איך לעבור את החופש הגדול בלי חור  )גדול) בכיס
מדריך קיץ 2011, הארץ

להורדת המאמר בפורמט PDF לחץ כאן

החופש הגדול, כידוע, מביא עמו עלייה של כ- 30% בהוצאות התקציב. רותי שרון- יועצת ומרצה לכלכלת המשפחה, תושבת מודיעין מציעה להורים דרכים להתמודד עם העלייה בהוצאות הכלכליות בחופש הגדול.

פנינו לרותי שרון, יועצת ומרצה לכלכלת המשפחה, לקבלת טיפים כיצד נעבור את התקופה בשלום , לפחות בכיס... "באופן כללי, אני מציעה לא להיות מופתעים כשמגיע הקיץ...", היא מחייכת, "הרי מדי שנה אנחנו מתמודדים עם ההוצאות הללו, לכן רצוי להחליט עכשיו על חיסכון קבוע חודשי של כמה שקלים, כדי להיערך לקראת הקיץ הבא, לקייטנות או לחופשה המשפחתית. לגבי הקיץ הנוכחי – אם הגענו למצב של מינוס בחשבון, אזי יש להתמודד עמו כראוי ולכלכל את מעשינו על מנת לא להגיע לחריגה מהמסגרת".

על מה נוציא את הכסף?

את התכנית היא מציעה לתכנן יחד עם הילדים ולהחליט על מה מוציאים את הכסף. לקחת בחשבון האם הם גם מתכננים להרוויח כסף ולרדת לפירוט עד לרמה השבועית ואם צריך גם ליומית: כמה פעמים מתכננים לצאת לסרט בשבוע, כמה פעמים נאכל במסעדה, כמה כסף מתוך התכנית ההורים יממנו וכמה יממן כל ילד מדמי הכיס שלו. לאחר מכן יש להקפיד על התכנית ולא לחרוג ממנה, גם אם המשמעות תהיה לומר לילד שלא הולכים פעמיים בשבוע לסרט. "מומלץ לפעול לפי מסגרת קבועה של דמי כיס שבועיים או חודשיים, בהתאם לגיל הילד. זוהי דרך נהדרת להנחיל לילדים יסודות ועקרונות של ניהול תקציב", היא אומרת.

האם להגדיל את דמי הכיס של הילדים?

"ממש לא", אומרת רותי, "יש להתמודד עם התקציב הקיים, אין להגדיל את הדמי כיס, הרי גם לנו לא מגדילים את ההכנסה בחופש הגדול. אפשר גם לעודד עבודה, כדי שיוכלו לממש את מה שהם מעוניינים לבצע, כמובן תוך שימת לב והקפדה על חוקי עבודת בני נוער. הצעירים יכולים למשל למכור עוגיות בפארק, מיץ בימים חמים, צמידים קלועים מחוטים צבעוניים או לשטוף מכוניות. גם כלכלי וגם חינוכי". רותי ממליצה לעודד את בני הנוער לחסוך, במיוחד אם הם החליטו לעבוד ולהרוויח כסף. אחת הדרכים לעודד אותם היא להציע להם תכנית של "שקל מול שקל", כך שעל כל שקל שהם יחסכו, ישימו ההורים שקל אחד נוסף. היא מציעה לבחור יעד לחיסכון, כמו למשל מימון למוצר מסויים נחשק או הופעה קייצית של זמר אהוב.

מנוי או כרטיסיה לבריכה?

"בדרך כלל אנחנו אופטימיים ומתכננים ללכת מספר פעמים בשבוע לבריכה ואז נראה לנו שכדאי יותר לעשות מנוי. היו ריאליים וחישבו מראש כמה פעמים באמת הלכתם בקיץ שעבר לבריכה. לעיתים יותר משתלם לקנות כרטיסיה".

הוצאות הטלפון הסלולארי

בחודשי הקיץ גדלים משמעותית חשבונות הטלפונים הסלולאריים של בני הנוער. "הנוער מבלה הרבה בחוץ, חוזר מאוחר )או מוקדם - תלוי כמובן את מי שואלים( ועושה שימוש "יתר" במכשיר הסלולארי. גם כאן כדאי ורצוי להגיע להסכמה מראש על מגבלות השימוש במכשיר. אפשר להחליט שכל חריגה מהסכום שנקבע מראש, תבוא על חשבון דמי הכיס, או בילוי אחר".

כמה בזבזנו בשנה שעברה?

"רצוי להיזכר מה עשינו וכמה בזבזנו בשנה שעברה, כולל קניות", ממליצה רותי, "בודקים מה עשינו אשתקד, משום שקייטנות וחופשה שנתית יכולות יחד להגיע בקלות ל 15,000- . לכן מכינים עלויות ועושים חושבים, באיזו דרך אנחנו ממנים את ההוצאות, מחליטים על סדר עדיפויות, אולי לוותר על משהו, אולי לבצע חלופה אחרת. הכי טוב לעשות תיאום ציפיות כדי שהימים לא יתגלגלו סתם ויבקשו עוד ועוד. להחליט מראש וליידע את כולם, המסגרת הזו טובה גם להורים וגם לילדים".

ארטיקים ופיצה

לדבריה, היות ובקיץ מסתובבים הרבה בחוץ, קונים בפיצוציות, סועדים במסעדות, מלקקים ארטיקים, זוללים פיצות וכו' וכו', כדאי מראש, לפני שיוצאים מהבית, להגדיר אם היום קונים אוכל או לא. "אני אומרת לילדים שלי שיוצאים היום לקולנוע, נקנה שם פופקורן אבל נחזור הביתה לארוחת ערב, בלי לאכול בחוץ. כך אני לא נכנסת למלכודת ובעיקר מורידה את הסיכון". בנוסף היא מציעה: "מראש להגדיר שכל ילד מקבל 10 ש"ח וזה הסכום לקנייה עכשיו במכולת, תחליטו מה אתם קונים. פשוט משום שכל חמישה שקלים מצטברים ומבלי לשים לב מגיעים להוצאה של מאות שקלים בחודש על ארטיקים ופיצה. הכללים עוזרים לנו ולילדים להגדיר שלא מבזבזים על מה שמתחשק וכך לא תאלצו לומר לילד לא".

לסיכום: החינוך מתחיל בדוגמא אישית, הרי גם לנו קשה לדחות סיפוקים. גם אם תקחו טיפ קטן משלל העצות של רותי שרון, ותיישמו זו כבר התקדמות. כפי שהיא אומרת: צריך להיות ריאלים, לא הכל הולך לפי הספר, ולא לשכוח שהחגים מחכים מעבר לפינה.

להורדת המאמר בפורמט PDF לחץ כאן

© כל הזכויות שמורות לרותי שרון   info@ruthsharon.co.il   |   054-4323526   |  עמק האלה 18 מודיעין                                                                                      Design: Edna Ricklin's Studio