רותי שרון - ילדים יקרים שלי
דף הבית >> מאמרים >> ילדים וכסף >> ילדים יקרים שלי
ילדים יקרים שלי
אפריל 2007

בוגר אוניברסיטה בעל תואר ראשון ירוויח הרבה יותר מחברו בוגר התיכון - כך לפי חישוב הנתונים שפירסם בנק ישראל. נתונים אלה פורסמו ממש באותו היום שבו הסטודנטים פתחו בשביתה - אלא שהמחקר של בנק ישראל לא סיפר את כל הסיפור.

לפי המחקר, התשואה להשכלה התייצבה בעשור האחרון ברמה גבוהה - תוספת של שנת לימוד אחת הגדילה את השכר ב-8.6 אחוזים בשנים 2005-2004, זאת בדומה להשפעתה בשנים 1997-1996. המחקר מגלה שפערי השכר בין משכילים ולא משכילים נובעים במלואם מפערי השכלה ושולל את הטענה שפערי שכר אלה נובעים מתכונות אחרות כגון פערים במנת המשכל ובמוטיבציה בין הקבוצות.

החלטתי לכנס ישיבה משפחתית לדון בהוצאות שכר הלימוד של הילדים שלנו. כמובן שאני דוגלת בשיתוף הילדים בהחלטות משמעותיות אלו, ולכן ביקשתי מהם להצטרף לדיון המשפחתי. פתחתי את הדיון בהצהרה דרמטית: "שכר הלימוד השנתי של שלושתכם יחדיו הוא כ-72,000 ש"ח. על כל אחד מכם אנחנו משלמים כ-24,000 ש"ח השנה, כלומר כ-2,000 ש"ח בחודש". "חבר'ה", אמרתי להם, "אומנם אמא ואבא מממנים את שכר הלימוד שלכם, אבל יש תקווה. המחקרים מוכיחים שהסיכוי שלכם להרוויח יותר בעתיד הוא גדול משמעותית".

ענבר הנהנה בראשה ואמרה "אמא, אני רוצה ששירה פ. תבוא אלי אחה"צ". רועי הסיר לרגע את מבטו מהטלוויזיה, דחף את הקוביה לפיו וחזר להתבונן במסך. גיא חייך אלי חיוך מתוק וזחל שוב לכיוון האמבטיה.

אם ענבר הייתה יודעת לקרוא היא בוודאי הייתה אומרת שלאמא שלה יש בעיה בהבנת הנקרא. אף אחד לא הבטיח תשואות יפות כאלו על שכר הלימוד של ילדים בני 3.5 ושנה. ענבר היא עוד לא בת 4, ורועי וגיא הם תאומים בני שנה וחודש.

סטודנטים יקרים - היום אתם עסוקים במלחמה הנצחית להורדת שכר הלימוד באוניברסיטאות, ושוב המאבק שלכם תופס כותרות. מה שאתם כנראה עוד לא יודעים, שבעוד שנים ספורות, תשלמו כמעט כפול אם לא יותר עבור שכר הלימוד של התינוקות והפעוטות שיוולדו לכם במזל טוב. הוצאה על מטפלת היא הגבוהה ביותר ונעה מ-2,500 ש"ח ל-4,000 ש"ח ויותר, תלוי איפה אתם גרים. משפחתונים וגני ילדים עד גיל 3 יכולים לעלות מ-1,500 ש"ח ל-2,500 ש"ח, שוב תלוי במיקום הגיאוגרפי. ומי שיש לו ילדים בהפרשים קטנים משלם סכומים גבוהים כל חודש למטפלות, משפחתונים, מעונות או גני ילדים. עד גיל 3 הילדים למעשה לא נמצאים במסגרות של חוק חינוך חובה, והכאוס גדול. וזאת בניגוד מוחלט לדעות המומחים שקובעות שההשקעה בחינוך עד גיל 3 והשפעתו על עיצוב הילד בעתיד הן קריטיות ביותר וחלון ההזדמנות הזה הוא בלתי חוזר. אמהות רבות נקלעות למלכוד ומתלבטות אם בכלל כדאי כלכלית לחזור למעגל העבודה, כאשר מרבית ההכנסה נטו מוצאת על הטיפול בילדים. הדיונים על הכרה בהוצאות טיפול בילדים מתמשכים להם (קיימת הצעת חוק לזיכוי של 600 ש"ח לחודש), והמונה בינתיים דופק.

סטודנטים יקרים - תתחילו לחסוך כבר עכשיו עבור שכר הלימוד של הקטנטנים. מרבית הזוגות הצעירים לא מתארים לעצמם את גודל הקפיצה בהוצאה המשפחתית לאחר הולדת הילד הראשון. חלקן נכנסות לאוברדרפט כבר אחרי הילד הראשון, וחלקן רק אחרי הולדת הילד השני. הפורומים של הריון ולידה באינטרנט מרבים לעסוק בהשוואת חבילות לידה שמשמעותם כמה אלפי שקלים בודדים, אולי 3,000 ש"ח או 4,000 ש"ח, תלוי כמה החדר, המיטה והשידה הנצחית צריכים להיות מעוצבים. זהו הסכום שתשלמו כל חודש לאחר הלידה עד גיל 3 לפחות! (כולל הוצאות נוספות על שכר הלימוד, כמו טיטולים, תחליפי חלב, ביגוד, ריפוי וכו'). הצעתי לכם - בחנו את התקציב הנוכחי שלכם, החליטו על סדרי עדיפויות, ועדיף שתחסכו. כבר עכשיו. כמה שמתחילים יותר מוקדם, יותר טוב!
 
מוקדש באהבה לענבר, רועי וגיא.
 
קישור למאמר באתר מאמרים
 

+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...

Go Back  Print  Send Page
© כל הזכויות שמורות לרותי שרון   info@ruthsharon.co.il   |   054-4323526   |  עמק האלה 18 מודיעין                                                                                      Design: Edna Ricklin's Studio