רותי שרון - שכ"ד או משכנתא זה לא כול הסיפור
דף הבית >> מאמרים >> נדל"ן >> שכ"ד או משכנתא זה לא כול הסיפור

שכ"ד או משכנתא זה לא כול הסיפור
07/07/2010

זוג עם שלושה ילדים עברו דירה לפני כשנה. בתחילה הם חשבו שהם עשו עסקה מוצלחת מאוד. שכר הדירה שהם שילמו קודם לכן היה 4,500 שקל ועכשיו הם הצליחו למצוא דירה בשכר דירה של 4,000 שקל בלבד עבור אותו מספר חדרים. "חיסכון של 500 שקל בחודש זה לא רע בכלל", הם חשבו לעצמם.
 
עם הזמן הסתבר להם שיש עלויות שוטפות נוספות שהם לא חשבו עליהן קודם. זה התחיל עם חשבון הארנונה שהגיע לאחר חודש. במקום 1,200 שקל לחודשיים שהם שילמו קודם, עכשיו הם נדרשו לשלם 1,400 שקל. במקום תשלום של 100 שקל לוועד בית הם משלמים כעת 200 שקל. מכיוון שהם עברו לעיר חדשה, הסתבר להם שגם התשלום עבור הצהרון בבית הספר יקר יותר, וכך גם גן הילדים הפרטי. המשפחה שלנו הסתדרה עד כה לא רע עם רכב אחד, אך לאחר מעבר הדירה הסתבר שהשכונה החדשה מרוחקת מאוד מכל מרכז מסחרי, בתי ספר והגנים. הזוג שלנו החליט לרכוש רכב נוסף וכמובן שהוסיף לחשבון ההוצאות החודשיות אלפי שקלים בחודש.
 
כשאנחנו עוברים דירה אנחנו נוטים להשוות בעיקר את עלות שכר הדירה או המשכנתא שנשלם בדירה או בבית החדש. אבל מעבר דירה יוצר לעיתים קרובות "תסריט חיים" חדש שמשפיע על סעיפי הוצאה שונים, וסה"כ השינוי עשוי להתגלות כמשמעותי ביותר.
 
 
אז מה כדאי לבדוק?
 
 
ארנונה – לעיתים עבור אותו גודל דירה חשבון הארנונה יהיה שונה, וזאת בגלל הוספת השטחים הציבוריים שמשויכים לדירה. בקשו לראות את חשבון הארנונה של הבית החדש.
 
וועד בית – כאן יכול להיות הבדל משמעותי. יש בתים משותפים בהם תשלום וועד הבית לחודש הוא רק כמה עשרות שקלים, בגלל מיעוט השטחים הציבוריים. לעומת זאת, במגדלים עם מעליות, התשלום לוועד בית עלול להיות גם 200 או 300 שקל לחודש.על פי חוק המקרקעין, בפרק הדן בבתים משותפים 1969, נקבעים דמי וועד על פי שטחה של הדירה ביחס לרכוש המשותף. ולכן דיירים באותו בית משותף עשויים לשלם סכומים שונים לוועד הבית. מי שעובר לגור במושב יצטרך לשלם גם דמי חבר לוועד המושב.
 
חשמל – האם שטח הדירה גדול יותר? אם כן, עלויות המיזוג יהיו גבוהות יותר. יש יותר חדרים? עלות התאורה תעלה.
 
גז -  שימוש בבלוני גז זול יותר משימוש במערכת גז מרכזית, וגם אין תשלומים נוספים.
 
בתי ספר וגנים – אם אתם נשארים לגור באותו הישוב, סביר להניח שלא יהיו שינויים בסעיף הזה. לעומת זאת, אם אתם עוברים לישוב חדש, יתכן מאוד ויהיה שינוי משמעותי. במיוחד אם המעבר נעשה מישוב במרכז הארץ לפריפריה ולהיפך.
 
שמרטף – האם אתם מתקרבים לסבא וסבתא והם יוכלו לעזור בשירותי שמרטפות, או אולי להיפך?
 
תחבורה ודלק – האם נסתדר עם רכב אחד? אם לא, האם סידורי התחבורה הציבורית מספקים? אולי עד עכשיו הגנים היו במרחק הליכה ועכשיו אנחנו נוסעים אליהם. תוספת נסיעה יומיומית, גם אם היא בתוך העיר, תייקר את עלויות הדלק והבלאי.
  
גינה -  האם עברתם מדירה לבית עם גינה? גם אם אתם חדורי מוטיבציה לטפל בגינה בעצמכם, עדיין תזדקקו לשירותי גינון מעת לעת. כמובן שחשבון המים עשוי לטפס פלאים, במיוחד עם כל השינויים האחרונים בתעריפי המים.
 
עוזרת – עברתם לבית גדול יותר? גם התשלום על העוזרת יגדל...
 
 
לסיכום
 
סה"כ השינוי בעלויות ב"תסריט החיים" החדש עשוי להסתבר כמשמעותי ביותר, ולכן כדאי לבדוק מראש. יתכן שהשינוי לטובה בשכר הדירה מתקזז דווקא מול שאר השינויים, ומעבר הדירה יעלה משמעות את ההוצאות החודשיות של המשפחה. האם המשפחה יכולה לספוג את השינוי הזה?
© כל הזכויות שמורות לרותי שרון   info@ruthsharon.co.il   |   054-4323526   |  עמק האלה 18 מודיעין                                                                                      Design: Edna Ricklin's Studio